Hei August!
You are here: Home \ Innlegg \ Hei August!
24 august 2014 - 21:32, by , in Innlegg, No comments

Det er dags for å brette opp ermene, stryke blusen, barbere bort ferieskjegget, eller hva du nå enn gjør for å komme i gang med en ny arbeidshøst. Selv om du nå ideelt sett skal være brun, uthvilt og sprekkeklar av motivasjon, har mange av oss erfart at det ikke alltid er slik. Ferie kan være et slit, spesielt når sola skinner nesten hver eneste dag.

For da må man gjøre ting. Reise dit ingen skulle tru at nokon kunne bu, bestige fjelltopper, utagere på (Sommer på) torvet, få årskortet i Dyreparken til å lønne seg, promillesykle til Skagen, gå på konsert med muggskada rockeband, tæan i tanga og alt det som tar seg bra ut på sosiale medier. Ikke minst opplever mange at det er utrolig slitsomt å måtte ufrivillig tilbringe flere dager på rad tett innpå familie og venner ­­­i trange båter, klamme hytter og mobile boenheter. Som Seinfeldt sier; ”People are the worst”.

Uansett hva du har brukt sommeren til, gir høsten muligheter for å ta noen grep, etablere nye vaner eller bli et bedre menneske. Det finnes mange måter å gjøre det på, men noen har vist seg å funke bedre enn andre. Den største feilen du kan gjøre er å kaste deg rett inn i hamsterhjulet og la det ene ta det andre uten at det ligger noen bevisste valg bak. En god start kan derfor være å sette av en dag eller noen timer til refleksjon. Refleksjon kan innebære å se livet ditt og jobben din i fugleperspektiv og tørre å stille deg selv noen litt større spørsmål enn hvilken tv-serie du skal starte den mørke sesongen med.

Hvem vil du være og hva er viktig for deg, sånn egentlig?  Svaret på disse spørsmålene får plass på et lite ark, og kan kalles for verdier. Verdiene er et godt utgangspunkt for å gå videre til å spørre deg selv om hva du vil oppnå i løpet av denne høsten, hvor skal du være og hvordan skal du ha det innen nyttår? Greier du å komme opp med noe her har du definert noen mål. Et mål bør være spesifikt, målbart, attraktivt (noe du virkelig vil), realistisk og tidsbundet (SMART). Har du for mange mål mister du fokus og sjansen for å mislykkes er stor. Noen få gode mål som henger sammen med verdiene dine, og som ikke minst gir deg energi – er den beste forutsetningene for å lykkes. Mål gir ingen verdi i seg selv hvis ikke du har noen konkrete aksjoner som skal bidra til at du når målet. Hva kan du gjøre mer av og hva skal du gjøre mindre av for å nå målet? En aksjon er en beskrivelse av hva du skal gjøre, når du skal gjøre det og eventuelt hvem som skal følge deg opp. Det kan være lurt å prioritere aksjonspunktene slik at du bruker mest tid på de handlingene som du tror gir best effekt i forhold til tiden og ressursene de krever.

Hvis du har definert dine verdier, mål og aksjoner, har du en plan. Å gjennomføre en plan som går over tid krever viljestyrke. Viljestyrke er en begrenset ressurs. Hvis du for eksempel bruker mye av viljestyrken din til å håndtere støy i livet ditt, har du ikke så mye igjen til å gjennomføre planen. Støy kan være dårlige relasjoner, undertrykt misnøye, dårlig helse, økonomiske problemer, usikkerhet på jobben og annet som tar mer enn det gir. Noe av dette kan du ikke gjøre noe med, men det vil som oftest være mulighet for å redusere noe av støyen. Å få formulert hva som er støy for deg er et viktig første steg. Det å nå et mål som henger sammen med dine verdier og hvem du vil være, kan være en viktig indre motivasjonsfaktor. Det å fortelle andre om dine mål og gjerne be noen følge deg opp for å sjekke fremdriften, kan være en god ytre motivasjonsfaktor. Det samme gjelder det å gi deg selv noen små premier når du når milepæler på vei mot målet.

Mestring og måloppnåelse kan bidra til økt livskvalitet. Albert Einstein mente at det å styre livet etter mål, og ikke folk eller ting, var oppskriften på et lykkelig liv. I fra psykologien vet vi også at et overdrevet fokus på mål og prestasjoner kan være skadelig, og at en god balanse mellom det å gjøre og det å være – fremmer arbeidsglede og god mental helse. Det å av og til gjøre ingenting, kan også være et mål.

Last Day of Summer

About author:
Tor Åge Eikerapen er organisasjonspsykolog i SKAGESTAD + EIKERAPEN.

Legg igjen en kommentar

Følg oss på Facebook

Siste fra Twitter